Special Education
Tato sekce slouží pro studenty doktorského studijního programu Speciální pedagogika. Naleznete zde konkrétní informace k oborům programu Speciální pedagogika:
- Disertační práce
- Povinnosti během studia
- Členové oborové rady
- Seznam školitelů a témat disertačních prací
- Studijní katalog
Doktorský studijní program Speciální pedagogika se studijním oborem Speciální pedagogika - standadní doba studia 3 roky, forma prezenční i kombinovaná s platností akreditace do 31.12.2019 (rozhodnutí MŠMT ČR ze dne 15.7.2011, Č.j.:21 734/2011-M3)
Doktorský studijní program Sonderpädagogik se studijním oborem Sonderpädagogik - standadní doba studia 3 roky, forma prezenční i kombinovaná s platností akreditace do 31.12.2019 (rozhodnutí MŠMT ČR ze dne 15.7.2011, Č.j.:21 734/2011-M3). Tento studijní obor se vyučuje v německém jazyce.
Doktorský studijní program Special Education se studijním oborem Special Education - standadní doba studia 3 roky, forma prezenční i kombinovaná s platností akreditace do 31.12.2019 (rozhodnutí MŠMT ČR ze dne 15.7.2011, Č.j.:21 734/2011-M3). Tento studijní obor se vyučuje v anglickém jazyce.
Předseda Oborové rady pro obor Speciální pedagogika je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Disertační práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením školícího pracoviště. Zaměření musí být schváleno OR a vedoucím školícího pracoviště, který zodpovídá za kvalitu zvoleného tématu. Výsledky získané při řešení daného tématu zpracuje student ve formě disertační práce, kterou odevzdá ve trojím vyhotovení spolu s dalšími náležitostmi na oddělení vědy a výzkumu.
Rozsah a formu disertačních prací stanoví OR s přihlédnutím k požadavkům jednotlivých vědních oborů. Disertační práce ověřuje nejen předpoklady k samostatné tvořivé vědecké práci, ale musí přinášet nové vědecké poznatky. Disertační práce musí obsahovat původní a uveřejněné výsledky nebo výsledky přijaté k uveřejnění.
Disertační práce a její náležitosti:
a) Disertační práce musí být předložena k obhajobě v českém, slovenském nebo anglickém jazyce, event. v jazyce, ve kterém je obor akreditovaný (jazyk anglický a německý). Disertační práce musí vyhovovat po stránce jazykové.
Disertační práce se člení na tyto části:
- přehled o současném stavu problematiky, která je předmětem disertační práce, a přehled odborné literatury,
- cíl disertační práce,
- zvolené metody zpracování,
- výsledky vlastní disertační práce s uvedením nových poznatků,
- diskuse a závěry,
- souhrn (v českém a anglickém jazyku),
- seznam použité literatury a jiných pramenů, z nichž student vycházel nebo na něž reagoval.
b) Disertační práce může být předložena jako soubor publikací nebo rukopisů přijatých k publikaci opatřených stručným komentářem.
c) Na titulní straně musí být uvedeno, kde byla disertační práce vypracována a kdy byla dokončena.
d) Disertační práce musí být vytištěna nebo jiným způsobem rozmnožena a svázána. Odevzdává se ve trojím vyhotovení a jedenkrát v elektronické verzi na nepřepisovatelném mediu.
e) Předkládá-li student k obhajobě výsledky kolektivní vědecké práce, jíž je spoluautorem, musí být v disertační práci vyznačeny části, které student zpracoval jako hlavní autor. Zároveň musí připojit prohlášení spoluautorů, potvrzující autorství studenta u označených částí a hodnotící jeho podíl na celkovém zpracování.
f) Učební texty, slovníky a jiné pedagogické pomůcky nelze chápat jako disertační práci a nelze je předložit k obhajobě.
g) Student je povinen publikovat teze své disertace formou zvláštní tiskoviny s názvem "Autoreferát disertační práce" o rozsahu min. 10 stran. Počet výtisků určuje příslušný proděkan (lOx).
Výzkumná témata řešená v disertačních pracích
Např:
- Uplatnění Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v praxi
- Analýza přípravy dětí s poruchou autistického spektra na přechod z mateřské školy do základního vzdělávání se zaměřením na metodu strukturovaného učení
- Výuka cizího jazyka u dětí s narušenou komunikační schopností
- Přístupy v edukaci jedinců se specifickými poruchami učení ve srovnání se zahraničím
- Zajištění poradenských služeb pro žáka s narušenou komunikační schopností v základní škole
- Hodnoty u dětí s poruchami chování
Povinnosti během studia
1. Publikovat minimálně tři články (statě, recenze) v recenzovaném odborném tisku
2. Aktivně vystoupit (referáty, sdělení) na třech seminářích nebo konferencích
3. Publikovat alespoň jednu studii k tématu disertační práce
4. Podílet se na výuce v předmětu integrativní speciální pedagogika a vybrané specializaci (2 semestry) - uvedeno v sylabech příslušných předmětů www.ped.muni.cz/wsedu (studium, doktorské)
Členové oborové rady
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
předsedkyně
Interní členové
- doc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
- prof. MUDr. Jaroslav Řehůřek, CSc.
- prof. MUDr. Ivo Šlapák, CSc.
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Externí členové
- doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.
(Pedagogická fakulta Ostravské univerzirty) - doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
- doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
(Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy) - doc. PhDr. Jaroslav Kysučan, CSc.
(Pedagogická fakulta Ostravské univerzity) - doc. MUDr. Hana Ošlejšková, Ph.D.
(Fakultní nemocnice Brno, Klinika dětské neurologie) - doc. MUDr. Radomír Šlapal, CSc.
(soukromá praxe) - doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.