Evaluace - nástroj pro efektivní řízení školy
Charakteristika programu:
Vzdělávací kurz vychází z aktuálních požadavků, resp. povinností managementu škol k jejímu efektivnímu řízení. Řeší problematiku formy a vyhodnocování evaluačních nástrojů a diskutuje nad nimi.
Požadované předpoklady uchazeče:
Absolvent VŠ s pedagogickým zaměřením.
Profil absolventa:
Účastníci se:
• Orientují se v problematice evaluačního procesu jako nástroje pro efektivní řízení školy.
• Orientují se v problematice volby vhodného evaluačního rámce; přípravy evaluace pro školu či jednotlivce; realizace evaluačního, resp. autoevaluačního procesu a vyhodnocení získaných informací.
• Jsou schopni shrnout získané informace do souhrnné SWOT analýzy.
• Jsou schopni aplikovat získané informace pro úpravu řízení školy.
• Umí aplikovat vybrané metody evaluace a sebeevaluace pro efektivní řízení pracoviště.
• Vedou své podřízené k autoevaluační činnosti cílem kariérního růstu.
• Jsou schopni aplikovat závěry evaluačních zpráv učitelů i jiných škol pro rozvoj vlastní činnosti.
• Jsou seznámeni s vybranými nástroji efektivního řízení školy.
Garant kurzu: doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Délka kurzu: pátek odpoledne/sobota v celkovém rozsahu 40 hodin
Termín konání kurzu: dle domluvy (pátek nebo sobota), laboratoř 89
- Obsahový plán kurzu:
- 1. blok (10 hodin přímé výuky)
- Výukové cíle bloku:
- Uvedení účastníků kurzu do řešené problematiky, sdělení cílů a obsahu kurzu a zjištění vzdělávacích potřeb účastníků kurzu v oblasti výuky k efektivnímu řízení školy, kdy takovým nástrojem bude evaluace, autoevaluace, portfolia učitelů a jejich vyhodnocování řediteli.
- Seznámení se metodikou evaluačního, resp. autoevaluačního procesu vhodného pro řízení základní nebo střední školy.
- Řešená témata:
- Druhy evaluací (vědecká vs. praktická; podle proveditele; podle fáze provedení a podle druhu informací na které se zaměřuje.
- Evaluační metody a techniky (dotazníkové šetření; experiment; průzkum veřejného mínění; kvalitativní analýza; kvalitativní vs. kvantitativní průzkum; pozorování; statistika; testování hypotéz; verifikace.
- 2. blok (10 hodin přímé výuky)
- Výukové cíle bloku:
- Specifikace pedagogické evaluace. Její aplikace a využití při řízení školy
- Řešená témata:
- Evaluace vs. hodnocení – rozdíly vs. společné vlastnosti.
- Vnitřní vs. vnější evaluace s důrazem na autoevaluaci.
- Přístupy k pedagogické evaluaci. Specifikace.
- Oblasti pedagogické evaluace.
- 3. blok (10 hodin přímé výuky)
- Výukové cíle bloku:
- Tvorba evaluačního procesu, jeho průběh a hierarchie.
- Tvorba a průběh autoevaluačního procesu na úrovni učitel a škola.
- SWOT analýza.
- Řešená témata:
- Volba evaluačního nástroje.
- Příprava evaluace.
- Realizace evaluačního procesu.
- Vyhodnocení evaluačního procesu.
- Volba autoevaluačního nástroje učitele.
- Příprava autoevaluace učitele.
- Realizace autoevaluačního procesu učitele.
- Vyhodnocení autoevaluačního procesu učitele.
- Volba autoevaluačního nástroje pro celou školu.
- Příprava autoevaluace pro celou školu.
- Realizace autoevaluačního procesu pro celou školu.
- Vyhodnocení autoevaluačního procesu pro celou školu.
- blok (12 hodin přímé výuky)
- Výukové cíle bloku:
- Aplikace evaluačního, resp. sebeevaluačního procesu vlastního pracoviště.
- Diskuse získaných výsledků.
- Realizace volitelné exkurze na vybrané pracoviště.
- Řešená témata:
- Vyhodnocení provedených dílčích evaluací.
- Náměty pro ostatní.
- Bezpečnost práce a ochrana zdraví při práci ve škole.
- Volitelná exkurze na vybranou školu.
- Cena kurzu: 6 000,- Kč
- Termín podání přihlášky: do 31. 8. 2017 (Přihláška ke stažení zde)
- Poznámka: Kurz je akreditován.