Časový harmonogram výzkumného záměru
Výzkumný záměr bude realizován v letech 2007 – 2013
Postup řešení v roce 2007
Leden 2007
- Příprava na realizaci výzkumného záměru
- Koordinace činnosti jednotlivých výzkumných pracovníků v roce 2007
- Zřízení webových stránek
Únor 2007 – listopad 2007
- Zahájení činnosti v jednotlivých oblastech výzkumného záměru podle stanovených parciálních cílů - vytvoření výzkumných týmů
- Příprava na konferenci plánovanou na září 2007 (12.-13.9. 2007) a listopad 2007 (15.11. 2007)
- Příprava pracovních materiálů na konferenci a plánované workshopy
- Zpracování sborníků anotací z konference a semináře s mezinárodní účastí v českém a anglickém jazyce
- Zpracování CD s příspěvky v plném znění
Září 2007
- Konference s mezinárodní účastí na téma Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (12.9. 2007) (org. doc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.)
- Workshopy se zaměřením:
- Přístupy v edukaci žáků se specifickými poruchami učení
vedoucí sekce: doc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., Mgr. Libor Mikulášek - Specifika vzdělávání žáků se smyslovým postižením na základní škole
vedoucí sekce: PhDr. Petra Hamadová, Ph.D., PhDr. Radka Horáková, Ph.D. - Alternativní metody ve výuce cizích jazyků u žáků s SPU
vedoucí sekce: doc. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. - Dyskalkulie a další poruchy učení v matematice
vedoucí sekce: RNDr. Růžena Blažková, CSc. - Komunikační dovednosti žáků základní školy
vedoucí sekce: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D., PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. - Edukace žáků s problémy v chování
vedoucí sekce: PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. - Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
vedoucí sekce: doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. - Dramatická výchova při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
vedoucí sekce: PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. - Co dělat, když máte ve třídě žáka s chronickým onemocněním
vedoucí sekce: PhDr. Dana Zámečníková, Ph.D., PhDr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. - Jak jsme vyřešili začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v našem ŠVP?
vedoucí sekce: Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., PhDr. Hana Filová, Ph.D., Mgr. Jiří Havel, Ph.D. - Český jazyk a literatura v procesu komunikace
vedoucí sekce: doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc., PaedDr. Ivo Martinec, CSc.
- Přístupy v edukaci žáků se specifickými poruchami učení
Listopad 2007
- Seminář s mezinárodní účastí na téma Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky (15.11. 2007) (org. doc. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc., PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.)
Prosinec 2007
- VÍTKOVÁ, M. Dílčí závěrečná zpráva výzkumného záměru za rok 2007
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Sborník anotací v českém a anglickém jazyce z konference s mezinárodní účastí s přílohou CD s příspěvky v plném znění. Brno : Paido, 2007. 128 s. ISBN 978-80-7315-150-8.
- ŠIMONÍK, O., ŠKRABÁNKOVÁ, J., POSPÍŠIL, R. Dimenze pedagogické práce. Sborník anotací ze semináře s mezinárodní účastí. Brno: MSD, 2007, 26 s. ISBN 978-80-7392-004-3.
- ŠIMONÍK, O., ŠKRABÁNKOVÁ, J., POSPÍŠIL, R. Dimenze pedagogické práce. Sborník referátů z konference s mezinárodní účastí. CD ROM. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-7392-006-7.
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV / Specific Learning Difficulties in Context of educational Fields of RVP ZV. Brno: Paido, 2007, 290 s. ISBN 978-80-7315-162-1.
- VÍTKOVÁ, M Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. / Education of Pupils with Special Needs 1. Brno: Paido, 2007, 380 s. ISBN 978-80-7315-163-8.
Postup řešení v roce 2008
Leden - únor 2008
- zpracování závěrečné zprávy za rok 2007
- zpracování výkazu uznaných nákladů za rok 2007
- zpracování rozpočtu na rok 2008 (podle jednotlivých položek)
- prezentace výsledků činnosti VZ za rok 2007 na Vědecké radě (5. 2. 2008)
- doplnění vizitek D1, D2, D4 a výzkumných týmů VZ o činnost za rok 2007 a plán na rok 2008
Březen – listopad 2008
- Činnost výzkumných týmů v jednotlivých oblastech výzkumného záměru podle stanovených parciálních cílů
- Koordinace aktivit výzkumných pracovníků D1, D2, D4 a výzkumných týmů VZ
- Průběžné doplňování internetových stránek www.ped.muni.cz, /wsedu, výzkumný záměr
- Příprava na konferenci plánovanou na září 2008 (17.9. 2008) a listopad 2008 (20.11. 2008)
- Příprava pracovních materiálů na konference a plánované workshopy
- Zpracování sborníků anotací z konference a semináře s mezinárodní účastí v českém a anglickém jazyce
- Zpracování CD s příspěvky v plném znění
Září 2008
- Konference s mezinárodní účastí na téma Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností (17.9. 2008) (org. doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.)
- Workshopy se zaměřením:
- Bariéry v komunikaci zapříčiněné odlišným sociokulturním prostředím
vedoucí sekce: Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. - Cizojazyčný projev u žáků s narušenou komunikační schopností
vedoucí sekce: doc. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. - Hudební výchova – její význam pro rozvoj komunikativních dovedností u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
vedoucí sekce: PhDr. Blanka Knopová, CSc. - Komunikace ve škole a dramatická výchova
vedoucí sekce: PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. - Komunikace jako most ke kvalitě vzdělávání se zaměřením na žáky s poruchami chování
vedoucí sekce: PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. - Komunikujeme spolu navzdory překážkám
vedoucí sekce: PhDr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. - Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
vedoucí sekce: doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. - Český jazyk a literatura v procesu komunikace
vedoucí sekce: doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. - Projevy narušené komunikační schopnosti u žáků základní školy
vedoucí sekce: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D., PhDr. Barbora Bočková - Využití psychomotorických cvičení při rozvoji komunikace žáků základní školy
vedoucí sekce: doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. - Funkční komunikace u osob se sluchovým postižením a u jedinců se současným postižením zraku a sluchu
vedoucí sekce: PhDr. Lenka Doležalová, Mgr. Lenka Hricová - Komunikace jako prostředek sebeevaluace učitelů v inkluzivní škole
vedoucí sekce: Mgr. Jiří Havel, Ph.D., Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. - Základní vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na komunikaci
vedoucí sekce: PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D. - Rozvoj komunikativních dovedností při vytváření matematických pojmů a vztahů
vedoucí sekce: RNDr. Růžena Blažková, CSc.
- Bariéry v komunikaci zapříčiněné odlišným sociokulturním prostředím
Listopad 2008
- Seminář s mezinárodní účastí na téma Učitel a nadaný žák (20.11. 2008) (org. doc. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc., PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D., PaedDr. Jan Šťáva, Ph.D.)
Prosinec 2008
- VÍTKOVÁ, M. Dílčí závěrečná zpráva výzkumného záměru za rok 2008
- KLENKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Pupils with Special Educational Needs. Sborník anotací z konference s mezinárodní účastí s CD ROM s příspěvky v plném znění. Brno: Paido, 2008, 143 s. ISBN 978-80-7315-167-6.
- ŠIMONÍK, O., ŠKRABÁNKOVÁ, J., ŠŤÁVA, J. Učitel a nadaný žák. Brno: MSD, 2008, 26 s. Sborník anotací ze semináře s mezinárodní účastí. ISBN 978-80-7392-053-1.
- KLENKOVÁ, J. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Brno: Paido, 2008, 327 s. ISBN 978-80-7315-168-3. MU: ISBN 978-80-210-4708-2.
- BARTOŇOVÁ, M. VÍTKOVÁ, M Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Education of Pupils with Special Needs II. Brno: Paido, 2008, 363 s. ISBN 978-80-7315-170-6. MU: ISBN 978-80-210-4736-5.
- ŠIMONÍK, O., VÍTKOVÁ, M. (eds.) Výchova a nadání 1. Brno: MU, 2008, 98 s. ISBN 978-80-7392-024-1.
- ŠIMONÍK, O., VÍTKOVÁ, M. (eds.) Education and Talent 1. Brno: MU, 2008, 87 s. ISBN 978-80-7392-033-3.
Postup řešení v roce 2009
Leden - únor 2009
- zpracování závěrečné zprávy za rok 2008
- zpracování výkazu uznaných nákladů za rok 2008
- zpracování rozpočtu na rok 2009 (podle jednotlivých položek)
- prezentace výsledků činnosti VZ za rok 2008 na Vědecké radě PdF MU (březen 2009)
- doplnění vizitek D1, D2, D4 a výzkumných týmů VZ za rok 2008 a plán na rok 2009
- zpracování podkladů za rok 2007-2008 pro hodnocení výzkumných záměrů po dvou letech (dle dané osnovy)
Březen – listopad 2009
- Činnost výzkumných týmů v jednotlivých oblastech výzkumného záměru podle stanovených parciálních cílů
- Koordinace aktivit výzkumných pracovníků D1, D2, D4 a výzkumných týmů VZ
- Průběžné doplňování internetových stránek www.ped.muni.cz, /wsedu, výzkumný záměr
- Příprava na konference s mezinárodní účastí plánované na duben 2009 (22.-23.4. 2009), září 2009 (16.-17.9. 2009) a listopad 2009 (listopad 2009)
- Příprava pracovních materiálů na konference a plánované workshopy
- Zpracování sborníků anotací z konference a semináře s mezinárodní účastí v českém a anglickém jazyce
- Zpracování CD s příspěvky v plném znění
Duben 2009
- Seminář s mezinárodní účastí Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV (22.-23.4. 2009) (PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.)
Září 2009
- Konference s mezinárodní účastí Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním (16.9.-17. 9. 2009) (PhDr. Věra Vojtová, Ph.D., doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.)
- Edukace žáků v multikulturní třídě
Prezentační a diskusní sekce: Lenka Gulová, Martina Vodičková
Cílem sekce je prezentovat výzkumná zjištění z prostředí multikulturní třídy (specifika didaktických, metodických a výchovných aspektů při práci s dětmi z odlišných sociokluturních rodin, menšin, azylantů) a diskutovat doporučení pro pedagogickou praxi, která na výzkumné aktivity navazuje. - Škola pro všechny – kvalita života školy
Věra Vojtová, John Brown, Amanda Watkins, David Johnstone, Victoria Soriano
V sekci se bude diskutovat o indikátorech inkluzivní školy, školního prostředí jako podpory sociálně znevýhodněných žáků – představíme pohledy z Evropy a z Česka. - Intervence a provázení žáků v riziku a s poruchami chování v podmínkách základní školy
Miloslav Čedík Praktická ukázka využití videotreninku interakcí pro podporu žádoucího chování dítěte v riziku poruch chování a s poruchou chování ve spolupráci škola a rodina. - Prevence, intervence a provázení žáků prostřednictvím dramatické výchovy
Prezentační a diskusní sekce: Marie Pavlovská, Lenka Remsová
Cílem sekce je prezentovat výzkumná zjištění o roli dramatu ve výchově z prostředí dětského domova, základních škol a praktických škol jednak při práci se žáky se specifickými potřebami, ale také v oblasti prvence sociálně patologických jevů na základních školách a diskutovat doporučení pro pedagogickou praxi. - Reflexe učitelů a zkušenosti se vzděláváním žáků se sociálním znevýhodněním
Prezentační a diskusní sekce: Jiří Němec, Ema Štěpařová
Cílem sekce je prezentovat a reflektovat zkušenosti s edukací žáků se sociálním znevýhodněním se zaměřením na žáky romské, děti uprchlíků apod. Očekává se vystoupení učitelů s praktickými zkušenostmi a prezentace jejich edukativních strategií, kasuistických studií, příklady dobré praxe apod. Přínosné bude také srovnání reflexí učitelů z ČR a okolních států východní i západní Evropy, analýza koncepcí a specifických přístupů. - Sociálně patologické jevy ve škole
Martin Hoffman, Tomáš Čech
Sekce bude prezentovat výsledky analýzy současného stavu a zkušeností s preventivními aktivitami na ZŠ a jejich zavádění do kurikula školních vzdělávacích programů. - Pedagogika volného času a mimoškolní aktivity jako prevence rizik sociálního znevýhodnění
Prezentační a diskusní sekce Petr Soják, Lucie Obrovská (Liga lidských práv), Olga Kusá (SIM)
Cílem sekce je prezentovat rozmanité volnočasové aktivity občanských sdružení, které využívají neformálního a zájmového vzdělávání a edukativních strategií při práci s rozličnými skupinami sociálně znevýhodněných dětí a mládeže s cílem snížit riziko jejich sociálního vyloučení prostřednictvím vhodných socializačních aktivit. Očekává se prezentace zajímavých projektů, příklady dobré praxe, kasuistické studie apod. - Základní vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na sociální aspekty postižení
Barbora Bazalová
Sekce bude pojata jako diskuze o problematice vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na sociální dopady tohoto postižení. V sekci bude představena práce výzkumného týmu za uplynulý rok. Bude prezentován výzkum v oblasti poruch autistického spektra (PAS) v Jihomoravském kraji a představena data z výzkumu našich kolegů z Německa. V sekci dále budou prezentovány příspěvky obsažené ve sborníku z konference. - Didaktické aspekty vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Oldřich Šimoník
Sekce představí teoretická východiska vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Individuální přístup jako klíčový princip vzdělávání těchto žáků. Základní principy a specifika vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Vzdělávací metody a prostředky: diferenciace při jejich výběru a volbě. - Optimální formy práce se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami se zřetelem k minimalizaci sociálně selektivních prvků
Naděžda Sieglová, Ivo Martinec
V sekci se budeme zabývat následujícími specifiky: slohová a komunikační výchova žáků se sociálním znevýhodněním; specifičnosti didaktiky českého jazyka při rozvíjení mluveného projevu žáků s vývojovými poruchami učení; specifičnosti didaktiky českého jazyka při rozvíjení psaného projevu žáků s vývojovými poruchami učení; problematika narušené komunikační schopnosti v oblasti vnímání literárního textu; zkoumání specifických potřeb žáků pocházejících z prostředí jiného mateřského jazyka než češtiny; možnosti využití tématu handicapu v knihách pro děti a mládež pro stimulačně edukativní přístupy ke znevýhodněným žákům; komunikace v běžných životních situacích jako edukativní prostředek pro žáky s obtížemi v komunikační sféře. - Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Zdeněk Friedmann
V sekci se budeme zabývat následujícími tématy: Současný stav profesní orientace v základních školách (výchovní poradci, speciální pedagogové, školní psychologové, ředitelé škol, třídní učitelé, učitelé jednotlivých vyučovacích předmětů). Podpora orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních školách k řemeslům a technickým oborům. Spolupráce základních škol s výrobními závody, odbornými učilišti, středními školami a vnějšími poradenskými subjekty. Vnější poradenské subjekty a jejich činnost v oblasti profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. - Komunikační dovednosti u žáků se sociálním znevýhodněním
Jiřina Klenková
Jednání sekce bude zaměřeno na vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a sociálním znevýhodněním. Prezentované příspěvky se budou věnovat začlenění rozvoje komunikační kompetence do školního vzdělávacího programu.
- Edukace žáků v multikulturní třídě
Listopad 2009
- Seminář s mezinárodní účastí na téma nadaných a mimořádně nadaných žáků v základní škole (listopad 2009) (org. doc. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc., PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D., PaedDr. Jan Šťáva, Ph.D.)
Prosinec 2009
- VÍTKOVÁ, M. Dílčí závěrečná zpráva výzkumného záměru za rok 2009
- PAVLOVSKÁ, M. (eds.) Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV. Sborník anotací ze semináře s mezinárodní účastí. Brno: MSD, 2009.
- NĚMEC, J., VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. (eds.) Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Sborník anotací z konference s mezinárodní účastí s CD ROM s příspěvky v plném znění. Brno: Paido, 2009.
- GULOVÁ, L., NĚMEC, J., VOJTOVÁ, V. (et al.) Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Sborník vybraných příspěvků z konference s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2009.
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (et al.) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Sborník vybraných příspěvků z konference s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2009.
- ŠIMONÍK, O., ŠKRABÁNKOVÁ, J., ŠŤÁVA, J. Nadaní a mimořádně nadaní žáci v základní škole. Sborník anotací ze semináře s mezinárodní účastí. Brno: MSD, 2009.
- FILOVÁ, H., HAVEL, J., KRATOCHVÍLOVÁ, J. Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1. stupni základních škol. Brno: MU, 2009.
- PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno: MSD, 2009
- BARTOŇOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MU, 2009
- OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a záklním vzdělávání. Brno: MU, 2009
- BLAŽKOVÁ, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení. Brno: MU, 2009. 110 s. ISBN 978-80-210-5047-1.
- MÜHLPACHR, P. (ed.) Sociální inkluze v prostředí biodromální speciální pedagogiky. Brno: MU, 2009.
Postup řešení v roce 2010
Leden - únor 2010
- zpracování závěrečné zprávy za rok 2009
- zpracování výkazu uznaných nákladů za rok 2009
- zpracování rozpočtu na rok 2010 (podle jednotlivých položek)
- prezentace výsledků činnosti VZ za rok 2009 na Vědecké radě PdF MU (únor 2010)
- doplnění vizitek D1, D2, D4 a výzkumných týmů VZ za rok 2009 a plán na rok 2010
- zpracování podkladů za rok 2007-2009 pro dotazník na infrastrukturu MU (dle dané osnovy)
Březen – listopad 2010
- Činnost výzkumných týmů v jednotlivých oblastech výzkumného záměru podle stanovených parciálních cílů
- Koordinace aktivit výzkumných pracovníků D1, D2, D4 a výzkumných týmů VZ
- Průběžné doplňování internetových stránek www.ped.muni.cz/wsedu, výzkumný záměr
- Příprava na konference s mezinárodní účastí plánované na září 2010 (7.-8.9. nadaní žáci, 15.-16.9. škola pro všechny)
- Příprava pracovních materiálů na konference a plánované workshopy
- Zpracování sborníků anotací z obou konferencí s mezinárodní účastí v českém a anglickém jazyce
- Zpracování CD s příspěvky v plném znění
Září 2010
- Konference s mezinárodní účastí Nadaní žáci (7.9.-8.9.2009, Šimoník, Škrabánková, Šťáva)
- Konference s mezinárodní účastí Speciální potřeby žáků v kontextu RVP ZV – Škola pro všechny (15.9.-16. 9. 2009) (Filová, Havel, Kratochvílová)
workshopy- Mateřská škola
- 1. stupeň ZŠ
- Jazyk a jazyková komunikace
- Matematika a její aplikace
- Člověk a jeho svět
- Umění a kultura
- Člověk a zdraví
- Další návrhy řešitelů jednotlivých výzkumných týmů VZ
Prosinec 2010
- VÍTKOVÁ, M. Dílčí závěrečná zpráva výzkumného záměru za rok 2010
- HAVEL, J., VÍTKOVÁ, M. (eds.) Inkluzivní vzdělávání žáků na 1. stupni základní školy. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Sborník anotací z konference s mezinárodní účastí s CD ROM s příspěvky v plném znění. Brno: Paido, 2010.
- FILOVÁ, H., HAVEL, J., KRATOCHVÍLOVÁ, J. Speciální potřeby žáků v kontextu RVP ZV – Škola pro všechny. Brno: Paido, 2010.
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (et al.) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. Brno: Paido, 2009.
- ŠIMONÍK, O., ŠKRABÁNKOVÁ, J., ŠŤÁVA, J. Nadaní žáci. Sborník anotací z konference s mezinárodní účastí. CD ROM, Brno: MSD, 2010.
- ŠIMONÍK, O., ŠKRABÁNKOVÁ, J., ŠŤÁVA, J. Nadaní žáci. Brno: MSD, 2010.